Планові завдання щодо забезпечення функціонування територіальної підсистеми цивільного захисту області виконано у повному обсязі, – Ю.Корева
Про це 29 січня на підсумковому засіданні в ГУ ДСНС у Хмельницькій області повідомив заступник начальника управління цивільного захисту населення облдержадміністрації Юрій Корева.
Як зазначив посадовець, з метою збереження життя та здоров’я людей, забезпечення безпеки населення і територій, усунення загроз виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, терористичних загроз, основна діяльність територіальної підсистеми цивільного захисту області була спрямована на виконання рішень та завдань Президента, Уряду, Державної ТЕБ та НС та вимог Кодексу цивільного захисту.
Протягом останніх 3-х років територіальна підсистема цивільного захисту функціонує у режимі підвищеної готовності. 3а цей час здійснено ряд практичних заходів з підвищення готовності органів управління та сил цивільного захисту як місцевих ланок так і області в цілому. Підтвердженням цього є висновок комплексної перевірки в минулому році комісією ДСНС України, за результатами якої територіальна підсистема цивільного захисту області оцінена як «відповідає вимогам».
За результатами зазначених заходів в кращій бік відмічена робота органів управління міст Кам’янець-Подільський, Нетішин, Дунаєвецького, Теофіпольського, Хмельницького районів, Волочиської та Летичівської об’єднаних територіальних громад, обласних спеціалізованих служб: з захисту сільськогосподарських тварин і рослин, енергетики, протипожежної охорони громадського порядку та медичної, формувань цивільного захисту: ПАТ «Хмельницькгаз» та ГУ Держпродспоживслужби в області.
З метою здійснення контролю за готовністю та функціонуванням місцевих ланок в режимі підвищеної готовності в 2018 році проведено комплексні та контрольні перевірки стану цивільного захисту в 7 районах та 4-х містах обласного значення, командно-штабні навчання з органами управління 6-ти місцевих ланок.
Готовність територіальної підсистеми цивільного захисту області до практичної роботи реально перевірена 3–ма надзвичайними ситуаціями, які виникли в минулому році.
Протягом минулого року здійснено ряд заходів з удосконалення діяльності створених спеціалізованих служб цивільного захисту, як обласного так і місцевого рівня, внесено відповідні зміни до їх складу, оновлені розрахунки особового складу, техніки і майна, укладено відповідні угоди, відпрацьовані плани взаємодії щодо реагування на надзвичайні ситуації.
Протягом року було проведено спеціальні тренування обласних служб: протипожежної, енергетики, комунально – технічної та транспортної, в ході яких відпрацьовано питання організації реагування та взаємодії сил та засобів служб при ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Разом з тим ще існує ряд питань, які необхідно вирішити для забезпечення готовності та якісного виконання завдань службами матеріального та транспортного забезпечення. Необхідно заключити додаткові угоди на залучення матеріальних засобів, техніки та майна і в першу чергу для забезпечення виконання евакуаційних заходів.
Потребують повірки чи заміни засоби індивідуального захисту в службах охорони громадського порядку, комунально-технічній, термін придатності яких в більшості випадків давно закінчився.
Протягом 2018 року проведено 15 – засідань регіональної комісії ТЕБ і НС та 1 спільне засідання Хмельницької та Житомирської регіональних комісій, в ході яких розглянуто 28 питань, 19 з них носили попереджувальний характер, та проведено 386 засідань місцевих комісій. В цілому відмічається предметність та ґрунтовність опрацювання матеріалів для розгляду комісій.
Разом з тим відмічається ряд недопрацювань в роботі місцевих комісій.
Так не створені місцеві комісії ТЕБ і НС в Білогірській, Маківській, Старосинявській об’єднаних територіальних громадах
Рішення місцевих комісій, Красилівського, Волочиського, Деражнянського та Шепетівського районів до сільських рад, ОТГ, підприємств в більшості випадків не доводяться.
Недостатній контроль за виконанням рішень місцевих комісії в Ізяславському, Волочиському, Красилівському районах.
Протягом року набула подальшого розвитку обласна система централізованого оповіщення.
Для проведення реконструкції системи централізованого оповіщення населення та розширення можливостей програмно-апаратного комплексу АРМ «Регіон» з обласного бюджету виділено 118,5 тис. грн., за рахунок яких придбано 15 кінцевих сигнально-гучномовних пристроїв, які передано та встановлено в чергових службах райдержадміністрацій та міськвиконкомів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України 733 в області проводились заходи з створення місцевих систем оповіщення.
За рахунок місцевих бюджетів у 2018 році придбано та встановлено 2 електросирени, 34 сигнально-гучномовних систем, 26 вуличних гучномовців, 3 пристрої автодозвону та 390 FM-приймачів.
Загалом в 2018 році в області на заходи по модернізації систем оповіщення з бюджетів всіх рівнів виділено та освоєно більше 1 млн. грн.
Краще організована робота щодо оповіщення населення в м. Камінець – Подільський та Нетішин, Віньковецькому, Славутському та Теофіпольському районах.
Разом з тим гірша ситуація щодо забезпечення оповіщення населення в Городоцькому, Кам’янець – Подільському, Красилівському, Дунаєвецькому, Новоушицькому та Шепетівському районах, в яких забезпеченість населених пунктів сигнально – гучномовними системами менше 10 відсотків.
Лише в 3-х ОТГ встановлено пристрої автоматичного дозвону.
Хочу звернути увагу голів райдержадміністрацій, міських голів та голів об’єднаних територіальних громад на питання створення та функціонування місцевих систем оповіщення адже питання оповіщення населення покладено на Вас.
В області практично завершено технічну інвентаризацію захисних споруд. Станом на 1 січня проінвентаризовано 853 споруди, що складає 94,5% від загальної кількості.
У відповідності до вимог наказу МВС України 579 в минулому році підготовлено та за погодженням з ДСНС вилучено з обліку 15 непридатних до використання захисних споруд.
Разом з тим не недостатньо організована робота з власниками захисних споруд, щодо завершення інвентаризації та підготовки документів на зняття з обліку непридатних захисних споруд в містах: Хмельницький, Шепетівка та Кам’янець-Подільському районі.
Обласний фонд захисних споруд області складає 903 споруди, з яких 143 сховища та 760 протирадіаційних укриттів.
На покращення стану яких в минулому році було виділено 5 млн. 225 тис. грн., з них: 447 тис. грн. з місцевих бюджетів, 2 млн. грн. кошти власників та 2,7 млн. грн. кошти субвенції, за рахунок яких покращено стан 38 ЗС.
Хочеться відмітити що, за останні три роки значно покращилась робота з приведення захисних споруд в стан «готові» в: Теофіпольському районі де переведено в стан готові 20 споруд, Волочиському районі 17, Хмельницькому районі 9, місті Старокостянтинів 8, Чемеровецькому районі 7.
І на сьогодні в області «готових» – 178 споруд (19,7 %) «обмежено готові» – 655 (72,5 %), «неготові» – 70 ( 7,8%).
В той же час в Дунаєвецькому, Полонському, Старосинявському та Шепетівському районах кошти на проведення робіт в захисних спорудах не виділяються в результаті кількість «обмежено готових» захисних споруд у цих районах залишається незмінною.
Що стосується ОТГ, то заходи з приведення в готовність захисних споруд проводились тільки в Летичівській, Волочиській, Гуменецькій та Колибаївській громадах.
Серед установ, відомств та організацій області на балансі яких перебувають захисні споруди в кращу сторону відмічається робота ПАТ «Хмельницькобленерго», яким на ремонт захисних споруд щорічно виділяється більше 1 млн. грн.
Разом з тим необхідно покращити роботу із зазначеного питання в обласному управлінні лісового та мисливського господарства, департаментах освіти і науки та охорони здоров’я.
Окремо хочу зупинитись на використанні коштів субвенції на проведення ремонтних робіт захисних споруд зони спостереження. Протягом 2016-2018 років на зазначені цілі було виділено та освоєно 11,6 млн. грн., проведено капітальні та поточні ремонти 30 захисних споруд.
Разом з тим нераціонально використовується залучення коштів субвенції в Ізяславському районі, де за останні 3 роки було освоєно 933 тис. грн., а 22-і з 25 ЗС комунальної власності залишаються обмежено готовими.
Здійснюються заходи із забезпечення працівників підприємств та населення, яке потрапляє в зону можливого забруднення засобами індивідуального захисту.
Працюючий персонал Хмельницької АЕС забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання на 100 %.
Непрацююче населення, яке проживає в зоні спостереження Хмельницької АЕС в повному обсязі забезпечено респіраторами, та препаратами «Йодиду калію» для проведення йодної профілактики. Оновлення яких проводиться в плановому порядку.
У 2018 році було проведено заміну 65 тис. респіраторів для населення м. Славути, Білогірського, Ізяславського, Славутського та Шепетівського районів на загальну суму 476 тис. грн..
В поточному році планується провести заміну препарату «Йодиду калію» для населення 30-км. зони.
На території області здійснюють свою діяльність 13 хімічно небезпечних об’єктів, на яких зберігається і використовується у технологічному процесі близько 14 т аміаку та 145 т кислот.
Працюючий персонал хімічно небезпечних об’єктів забезпечений засобами захисту на 100 %.
В 2018 році Летичіською ОТГ та ТОВ «Мегатекс Індастріал» вирішено питання щодо 100% забезпечення протигазами населення, що проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення молокозаводу в смт. Летичів та ТОВ «Мегатекс» м. Старокостянтинів.
Разом з тим, залишаються не до кінця вирішеними питання забезпечення засобами індивідуального захисту непрацюючого населення та працівників підприємств, які потрапляють в зону можливого хімічного забруднення ПрАТ «Хмельницька маслосирбаза», ТОВ «Білогірямолокопродукт» та ТОВ «Модуль».
В зв’язку з проведенням децентралізації, одним з важливих питань є створення системи цивільного захисту в об’єднаних територіальних громадах, яка передбачає створення органів управління, розробку відповідних цільових програм цивільного захисту, накопичення матеріальних резервів, навчання населення.
На сьогоднішній день з 45 територіальних громад, в 4-х громадах (Гуменецькій, Летичівській, Славутській та Слобідсько-Кульчієвецькій) створені структурні підрозділи, в 7-ми громадах призначено штатних посадових осіб (Волочиській, Полонській та Дунаєвецьких міській та селищній, Смотрицькій, Чемеровецькій та Меджибізькій селищних) в решті громад обов’язки з організації заходів цивільного захисту покладено на працівників інших структурних підрозділів та заступників голів ОТГ.
Запорукою надійного втілення заходів, направлених на забезпечення безпеки громадян, є фінансування заходів цивільного захисту.
На сьогодні в 38 громадах прийняті профільні програми з цивільного захисту, на виконання заходів яких протягом минулого року виділено 6,2 млн.грн, що становить 61% від запланованого.
Юрій Миколайович зазначив, що ці показники це насамперед за рахунок тих громад, де є відповідні структурні підрозділи та штатні посадові особи цивільного захисту.
Разом з тим, він звернув увагу на те, що у двох громадах – Розсошанській та Маківській – голови громад ще не мають повного розуміння, що саме вони відповідають за захист населення своєї громади, попередження та ліквідацію надзвичайних ситуацій, оповіщення та навчання населення діям у НС.
Протягом минулого року вирішувались питання із створення матеріальних резервів всіх рівнів.
Станом на 1 січня 2019 року в області створено регіональний, місцеві, відомчі та об’єктові матеріальні резерви на загальну суму понад 29 млн. грн.
Накопичення матеріальних цінностей місцевих матеріальних резервів становить 80,4 % від затверджених номенклатур.
Протягом поточного року місцеві матеріальні резерви райдержадміністрацій та виконкомів міст обласного значення поповнено на 310 тис. грн.
Краще організована робота щодо накопичення матеріальних резервів в місті Кам’янець-Подільський, Ізяславському, Віньковецькому, Городоцькому та Дунаєвецькому районах, де накопичено від 90 до 100%.
Разом з тим у Полонському районі відсоток накопичення лишився на рівні 2017 року (35%) і є найменшим в області.
Накопичення матеріальних резервів в ОТГ становить 69,5% відповідно до затверджених номенклатур, на що в минулому році виділено та освоєно 341 тис. грн.
Краще дана робота проводилась в Летичівській, Колибаїівській, Ганнопільській та Берездівській громадах де накопичено від 90 до 100%.
Разом з тим недостатньо матеріалів в матеріальних резервах Гуківської, Судилківської, Ленковецької та Китайгородської громад, взагалі не створено резерви у: Білогірській, Городоцькій, Вовковинецькій, Староушицькій, Антонінській, Грицівській, Маківській, Жванецькій, Чорноострівській, Олешинській та Шаровечківській громадах.
Користуючись нагодою, Юрій Корева звернув увагу, як голів райдержадміністрацій, так і особливо голів об’єднаних територіальних громад на необхідність створення належних матеріальних резервів та формування достатніх резервних фондів бюджетів.
Протягом минулого року здійснювались заходи з підвищення готовності евакуаційних органів всіх рівнів.
На виконання доручення Уряду проведені тренування з практичним відпрацюванням заходів з евакуації у разі виникнення надзвичайних ситуацій на Хмельницькій АЕС та на базах зберігання боєприпасів Збройних сил в Старокостянтинівському та Хмельницькому районах;
Також питання організації заходів з евакуації відпрацьовані під час проведення командно – штабних навчань з місцевими ланками міст Камянець-Подільський, Шепетівка, Красилівського, Шепетівського та Ізяславського районів.
В ході навчань та тренувань практично відпрацьовано організацію роботи комісій з евакуації, оповіщення населення, розгортання евакуаційних органів, забезпечення публічної безпеки.
В зв’язку з введенням в окремих областях воєнного стану, 4-5 грудня 2018 року в рамках Загальнодержавного штабного тренування в області проведено тренування органів управління всіх рівнів щодо переведення системи цивільного захисту на режим функціонування в особливий період з практичним розгортанням пунктів управління.
Результати проведених практичних евакуаційних заходів показали ряд проблемних питань над якими нам ще необхідно працювати. Це якісне відпрацювання Планів евакуації, і в першу чергу в ОТГ, відпрацювання системи оповіщення населення, організація життєзабезпечення евакуйованого населення, і особливе завдання при цьому це заходи що стосуються осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення.
Ще одне актуальне питання – це загибель та травмування людей внаслідок травматизму невиробничого характеру, причому незважаючи на виконання заходів із попередження, кількість загиблих в області за останні 10 років залишається практично на одному рівні.
На території області від нещасних випадків невиробничого характеру загинуло 629 людей (у т.ч. 7 дітей віком до 14 років).
Найбільшу кількість загиблих від нещасних випадків невиробничого характеру зареєстровано: в м.Хмельницькому 62 випадки 9,9% від загальної кількості загиблих, в Дунаєвецькому районі 47 випадків – 7,5%, в Полонському районі 46 випадків 7,3%, в Старокостянтинівському районі 35 випадків 5,6% від загальної кількості загиблих.
В 2018 році найбільш складною ситуація з аварійністю на дорогах спостерігалась на території Старокостянтинівського, Новоушицького та Красилівського районів, де ріст кількості травмованих в результаті ДТП в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року зріс в Красилівському районі +177%, Старокостянтинівському +70% та Новоушицькому +50%.
Незважаючи на те що загалом в області зменшилася кількість загиблих на воді до 36 осіб, проти 52 осіб у 2017 спостерігається збільшення кількості загиблих у Кам’янець-Подільському, Ізяславському та Старокостянтинівському районах.
Тому в поточному році необхідно активізувати профілактичну роботу щодо попередження травмування та загибелі людей в побуті.
Юрій Корева наголосив: “Всі заходи цивільного захисту про які ми сьогодні говоримо, повинні передбачатись в містобудівній та проектній документації, в складі якої відповідно до вимог ДБН розробляється розділ інженерно – технічних заходів цивільного захисту як на мирний час, так і особливий період. В даному розділі на підставі наданих вами вихідних даних – наявність ПНО, зон підтоплень, зсувів, наявності ЗС, оповіщення та інше, науковим інститутом виробляються заходи для зменшення їх впливу, забезпечення захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та їх наслідків.”
На сьогодні із 20 районів розроблено та затверджено нові схеми планування території, в яких є розділи інженерно-технічних заходів, лише в Летичівському, Старокостянтинівському та Хмельницькому районах, генеральних планах міст Хмельницький, Кам’янець-Подільський, Старокостянтинів, Нетішин та 3-х містах районного значення Волочиськ, Деражня та Городок.
Підсумовуючи доповідь, Юрій Корева, наголосив, що розробка розділів ІТЗ є запорукою подальшого впровадження заходів з захисту населення, тому без розділу ІТЗ документація не може бути затверджена. Вихідні дані для їх розробки мають бути надані РДА, МВК, ОТГ.
Також заступник начальника управління цивільного захисту населення облдержадміністрації акцентував увагу присутніх на головних напрямках роботи: підтриманні в режимі підвищеної готовності місцевих ланок, служб цивільного захисту, мобільних груп реагування, створенні матеріальних резервів та резервних фондів для ліквідації надзвичайних ситуацій; забезпеченні фінансування, в першу чергу, в територіальних громадах, програм цивільного захисту; подальшому розвитку місцевих систем оповіщення та утримання в стані готовності захисних споруд цивільного захисту.
За інформацією управління цивільного
захисту населення облдержадміністрації