Як захиститись від шахраїв
Незважаючи на неодноразові застереження, попередження та нагадування, громадяни продовжують потрапляти на гачок шахраїв, які шляхом обману чи зловживанням довірою заволодівають їх коштами. Зловмисники вигадують нові способи шахрайств. Тому, в черговий раз звертаючись до населення, попереджаємо про найхарактерніші приклади дій сучасних шахраїв.
Найбільш поширеними є інтернет-шахрайства, зокрема з використанням різноманітних сайтів публікацій оголошень, пропонують товар за зниженою ціною та переконують скинути завдаток на банківську картку.
Пам’ятайте, щоб не стати жертвою шахраїв:
-
не здійснюйте попередню оплату, не переказуйте гроші, поки не отримаєте і не перевірите товар, за можливості, зустрічайтесь з продавцем особисто;
-
користуйтесь післяплатою – в цьому випадку можна перевірити товар одразу ж при отриманні і оплатити його, якщо він вас влаштовує;
-
якщо товар пропонується за дуже привабливою ціною, перегляньте ціни на аналогічний товар в інших продавців, магазинах.
-
якщо ви продавець, не залишайте в тексті оголошення номер картки та інші конфіденційні дані на загальний огляд. Рекомендується вказувати як контактний телефон не основний номер мобільного, що прив’язаний до банківської картки, а інший телефонний номер;
-
якщо ви наважились на оплату за допомогою переказу на картку, для отримання грошей повідомляйте тільки 16 цифр її номера. PIN-код, термін дії картки, CVV-код повідомляти не можна ні в якому разі – для отримання коштів на картку вони не використовуються;
-
не довіряйте фотографіям чеків, які вам можуть надати, та SMS, які можуть надійти на ваш телефон, завжди перевіряйте баланс самостійно;
-
не відправляйте SMS-запитів, в яких ви не впевнені, і не передавайте свої паспортні дані та ідентифікаційний код нікому, ким би він не представився.
Встановлені факти шахрайства, у яких зловмисники представляються працівниками банку, служби безпеки банку та «в цілях безпеки», «підтвердження авторизації, ідентифікації» просять назвати персональні дані (дату народження, кодове слово, номер і термін дії картки, PIN-код і CVV-код). Також вони можуть попросити назвати код з SMS, яке «зараз надійде на Ваш телефон».
Існують випадки, коли зловмисники повідомляють громадянам, що старий мобільний застосунок нібито перестав працювати й необхідно завантажити новий, після встановлення якого аферисти отримують авторизаційні дані клієнтів банку. Потім зловмисники переконують потерпілих назвати комбінацію символів, що надійшли в SMS-повідомленнях чи дзвінках від справжньої служби підтримки банку, завдяки чому отримують доступ до інтернет-банкінгу громадян і викрадають кошти.
Закликаємо не довіряти дзвінкам з невідомих номерів та повідомленням, які надходять в месенджерах, навіть якщо вони надіслані від контактів, схожих на справжніх. Не передавайте стороннім особам коди, що надходять в SMS-повідомленнях, банківських застосунках чи через телефонні дзвінки. Пам’ятайте, що банківські працівники ніколи не запитують ці дані.
Якщо ви отримали нібито від банку повідомлення про необхідність вчинення вищевказаних дій, то краще самостійно перетелефонуйте до служби підтримки та переконайтеся в правдивості отриманої інформації. Також перевірте на офіційному сайті відповідної фінустанови, чи дійсно вона проводить ті чи інші акції, заміну старих мобільних застосунків на нові тощо.
Будьте обережними при купівлі криптоактивів. Зловмисники можуть створювати цілі фейкові сайти, які імітують біржу з графіками та діаграмами, де пропонують інвестувати у цифрову валюту, обіцяючи високі прибутки. Все це виглядає переконливо і дає можливість аферистам ошукати своїх жертв.
Щоб вберегтися від шахрайств у сфері криптовалюти, рекомендуємо користуватися лише перевіреними сайтами. Не довіряйте незнайомцям в мережі, не переказуйте кошти людям, яких ви ніколи не бачили і не знаєте, хто вони і чим насправді займаються. Варто добре подумати, перш ніж вкладати гроші в сумнівні проєкти.
Трапляються випадки, коли до потерпілих осіб телефонує невідома особа, яка представляється працівником компанії мобільного зв’язку, повідомляє про закінчення терміну дії сім-картки та пропонує продовжити його в телефонному режимі. Під цим приводом потерпілі виконують усі вказівки «оператора», повідомляють персональну інформацію, в результаті чого зловмисники легко заволодівають коштами із банківського рахунку.
Наголошуємо, дбайте про безпеку фінансового номера. Не називайте кодів та паролів незнайомцям, не повідомляйте особистих даних та не виконуйте жодних команд. Почувши подібні прохання, варто закінчити діалог і зв’язатися зі справжньою службою підтримки за номером з офіційного сайту, щоб з’ясувати ситуацію. Таким чином, ви захистите свої кошти від шахрайських посягань.